En budget i balans innebär ett årligt överskott med 100 miljoner kronor samt investeringar motsvarande maximalt 400 miljoner kronor.
– Vi står inför den stora utmaningen att vi ska göra rätt saker och inte spara på fel ställe så att Luleås utveckling och tillväxt hämmas. Inte minst ska kommunen även i framtiden vara en attraktiv arbetsgivare för att kunna rekrytera personal till välfärden, förklarar kommundirektör Mikael Lekfalk.
Höjda effektiviseringskrav
Sedan tidigare har alla verksamheter ett effektiviseringskrav på en procent per år. Detta föreslås höjas ytterligare. Samtliga förvaltningar föreslås effektivisera sex procent under perioden 2019-2022, utom kommunstaben vars effektiviseringskrav är sju procent. Det betyder effektiviseringar mellan 45,6 – 85,6 miljoner kronor per år för nämnderna, sammanlagt 269 miljoner kronor under planperioden 2019-2022.
Så här föreslås de olika förvaltningar effektivisera sina verksamheter
Nämnd | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Kommunstyrelse/Kommunstaben | 4 100 | 5 000 | 5 000 | 3 000 |
KS/Arbetsmarknadsförvaltning | 1 300 | 1 700 | 1 600 | 1 400 |
KS/Räddningstjänst | 700 | 700 | 900 | 950 |
KS/Kollektivtrafik | ||||
Barn- och utbildningsnämnd | 29 000 | 38 000 | 18 000 | 21 000 |
Kultur- och fritidsnämnd | 3 100 | 7 300 | 9 300 | |
Miljö- och byggnämnd | 400 | 500 | 200 | 300 |
Socialnämnd | 28 400 | 28 400 | 28 400 | 16 600 |
Stadsbyggnadsnämnd | 4 200 | 4 000 | 3 000 | 2 300 |
Kommunrevisionen | 40 | 40 | 40 | 40 |
Överförmyndarnämnd | 580 | 0 | 0 | 0 |
Summa nämnderna | 71 820 | 85 640 | 66 440 | 45 590 |
Finansförvaltningen | 42 467 | 21 564 | 30 466 | 6 206 |
Summa totalt effektiviseringar | 114 287 | 107 204 | 96 906 | 51 796 |
Effektiviseringar ska uppfyllas genom att minimera byråkrati och minska genomloppstider. Digitaliseringen skapar större verksamhetsnytta. Under utvecklingsarbetet gäller digitalt först, som är den nationella inriktningen för kommunikation med medborgare, brukare och företag. Välfärdsteknik ska användas för att underlätta för medborgare, medarbetare och brukare. Verksamheter ska bedrivas i större enheter (främst inom skola och omsorg) för att minska lokalkostnader och behålla personal.
Minskade investeringar
Enligt gällande strategisk plan och budget 2019-2022 ligger investeringarna på 900 miljoner kronor per år med ett stort upplåningsbehov. Förslaget är att minska investeringsnivån till 400 miljoner kronor per år för skattefinansierad verksamhet (t ex omsorg, skola och fritid). För avgiftsfinansierade verksamheter (t ex va-nät, exploatering) täcks investeringsbehovet inom taxan. Va-nätet fortsätter att byggas ut.
Investeringar ska i första hand riktas mot underhåll, struktur- och digitaliseringsinsatser. För alla investeringar gäller att nämnderna ska klara av drifteffekter innan investeringen sätts igång.
Undantag i den minskade investeringsvolymen föreslås bli det fortsatta bygget med räddningsstationen i kvarteret Risslan samt badhuset på Hertsön.
Så här föreslås investeringsramarna (i tkr) fastställas under 2019-2022
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|
Skattefinansierad verksamhet inkl exploatering | 400 000 | 398 000 | 365 000 | 400 000 |
Större projekt Risslan | 44 000 | 150 000 | 50 000 | |
Större projekt Hertsö badhus | 30 000 | 80 000 | 30 000 | |
Avgiftsfinansierad verksamhet, VA | 256 000 | 238 000 | 219 000 | 219 000 |
Summa | 730 000 | 866 000 | 664 000 | 619 000 |
Förbättrat resultat 2019-2022
Förslaget till reviderad budget når inte hela vägen fram till målet om ett årligt överskott med två procent av skatteintäkter och statsbidrag. Med högre effektiviseringar och minskade investeringar beräknas kommunens resultat se ut enligt följande:
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|
Budgeterat resultat, KF-beslut nov 2018 | 93 015 | 96 632 | 148 085 | |
Nytt budgeterat resultat | 80 995 | 73 046 | 57 735 | 13 557 |
Resultat i % av skatter och statsbidrag | 1,7% | 1,5% | 1,2% | 0,3 % |