Finalspel i fotbolls-VM visas i Södra hamn

Genom ett samarbete mellan Diös, Norrbottens Media och Luleå kommun kommer Sveriges match på lördag eller söndag att visas på storbildskärm i Södra hamn i centrala Luleå.

Efter att Luleå kommun meddelat att man på grund av besparingsskäl inte kommer att kunna bjuda Luleåborna på Sveriges slutspel i fotbolls-VM, har förutsättningarna ändrats.

Bild från förra årets visning av fotbolls-vm för herrar på södra hamn.

Förra årets direktsändning blev en succé.

Fastighetsägaren Diös har nu klivit in som huvudsponsor för att säkra VM-festen för Luleåborna och bidra till ett mer jämställt samhälle. Fastighetsbolagets vision är att skapa Sveriges mest inspirerande städer och gör det bland annat genom att engagera sig i evenemang som leder till stadsutveckling och tillväxt för bolagets hyresgäster.

Både Luleå kommun och Norrbottens Media tackade ja till samarbetet och glädjande nog blir nu storbildsvisningen verklighet. Kostnaderna kommer att delas mellan Diös, Norrbottens Media och Luleå kommun där kommunen kommer stå för allt arbete kring arrangemanget.

Samarbete för folkfest

Idag onsdag klockan 21.00 spelar Sverige semifinal mot Nederländerna. Efter att det blir det klart om det blir match om tredje pris i Södra hamn på lördag klockan 16.00 eller finalspel på söndag samma tid och plats.

– Vi är glada över att kunna skapa en riktig folkfest i stan som förhoppningsvis kommer gynna våra hyresgäster i city på ett eller annat vis och dessutom bidra till ett mer jämställt samhälle. Vår vision är att skapa Sveriges mest inspirerande städer och här tar vi chansen att visa Luleåborna vad det innebär i praktiken. Nu håller vi tummarna för att det ska gå hela vägen för det svenska landslaget, säger Åsa Johansson, förvaltare, Diös.

– Som enda kommun i Norrbotten kommer vi nu att kunna bjuda på VM-fotboll. På mycket kort tid har vi lyckats skapa ett samarbete som säkerställer arrangemanget och dessutom hitta en leverantör som kan sätta upp en storbildskärm. Vi behöver se fler sådana här samarbeten i framtiden, säger Roger Jönsson, kommunikationschef Luleå kommun.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Roger Jönsson

Foto: Frank Rizo

Logotyp