Danselever på estetiska programmet bjuder in till föreställning

Vilda Liljedahl, Darija Antonic, Alice Andersson och Linn Johansson Sevä går tredje året på estetiska programmet, inriktning dans. Nu pågår förberedelserna inför deras slutproduktion, dansföreställningen NOX som har premiär den tredje maj.

Föreställningen NOX kan ses 3 maj och 7 maj, kl.19.00 i Lärkans aula på Luleå Gymnasieskola.

Alice Andersson, Linn Johansson Sevä och Vilda Liljedahl ser fram emot föreställningen som blir deras sista innan de tar studenten .

Dansföreställningen NOX är en dansgestaltning av nattens olika komponenter. Totalt får publiken se nitton dansnummer under 90 minuters föreställning inklusive paus.

– Vi kommer att bjuda på olika scenarion med många olika stilar och genrer i danserna. De är alla sammanhängande med temat och uppbyggt i en kronologisk ordning, säger Vilda.

Arbetet inför föreställningen startade redan i början av terminen och processen med idéskapande och andra komponenter har pågått under hela läsåret.

– Vi har arbetat med att sätta ihop produktioner i ettan och tvåan men kanske inte lika fritt som vi gör nu. Det har varit en utveckling och utbildning för att komma fram till där vi är nu och sätter ihop en ganska egen produktion, säger Vilda.

I föreställningen deltar även de som går i ettan och tvåan men eleverna i trean står för grundidén, planerar och lägger upp hela föreställningen. Det innebär också mycket samarbete med andra. Behöver de bolla idéer kan de alltid ta hjälp av Jenny Jungebro, danslärare.

– Det är många olika som har arbetat med föreställningen, dels är det elevkoreografier; Vilda, Darija, Alice och Linn har skapat varsin, plus att de skapat en gemensam för hela produktionen. Jag som lärare har bidragit med en koreografi och vi har haft lärarstudenter, professionella dansare och koreografer som vi jobbat med, säger Jenny Jungebro, lärare.

Linn, Alice och Vilda och deras danslärare Jenny i en av danssalarna.

NOX blir den sista produktionen som de gör innan de tar studenten. Alla fyra är eniga om att utbildningen har varit bra och att den ger många möjligheter inför framtiden. Estetprogrammet är högskoleförberedande och har fyra olika inriktningar där man förutom dansinriktningen kan välja bild och form, musik/musikproduktion och teater.

– Man skulle kunna jämföra estetprogrammet med samhällsprogrammet om man tar bort alla estetiska inriktningar. Jag tycker den sätter en bra grund för de flesta utbildningar speciellt om man har valt till matte 2b, säger Vilda.

Något som tjejerna tycker är positivt med utbildningen är att fysisk aktivitet är invävd i schemat under skoltid.

– Det är skönt att få variera teori och praktik och inte bara ha de teoretiska ämnena. Vi får komma i väg och dansa på skoltid, fysiskt aktivera oss och det är väldigt skönt, säger Alice.

Tjejerna har olika erfarenheter av dans och menar att det inte är nödvändigt att ha dansat sedan innan.

– Vi har flera elever som inte dansat innan gymnasiet och har haft så genom åren. Att gå dansinriktningen innebär både att eleverna får lära sig jazz, balett och modern dans och att skapa dans själva. Utbildningen främjar till att utveckla elevernas kreativitet oavsett förkunskaper, säger Jenny.

Vad säger ni till de som funderar på att välja estetprogrammet och dansinriktningen?

– Man ska inte vara rädd för att ta en chans! Det är väldigt kul att gå på estet, vi har en stor gemenskap, och programmet ger en bra möjlighet att utveckla sin kreativitet, säger Alice.

– Jag tycker att utbildningen är väldigt givande och tror inte att jag hade utvecklats på samma sätt om jag valt ett annat program, eftersom man får utvecklas i sin improvisation och kreativt tänkande. Sen är det också väldigt kul att träffa människor med samma intressen, säger Linn.

FAKTA

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text & foto: Marie Larsson

Logotyp