Guldtrappan utdelas till skolhuvudmän som arbetar framgångsrikt och långsiktigt utifrån styrdokumenten för elevers goda kunskaper, digitala kompetens och personliga utveckling i skolan.
Det finns sju bedömningskriterier varav en av dem är att ha en strukturerad och kontinuerlig utveckling av pedagogers digitala kompetens, inte minst genom pedagogiskt erfarenhetsutbyte och andra kollegiala former.
Skolan i Luleå arbetar för att lärare lär tillsammans och av varandra. Ett exempel är LETT-dagen (Luleå Educational Technology Transformation) som anordnades i januari där omkring 900 lärare och pedagoger fick ta del av sina kollegors inspirationsföreläsningar och workshops i digital teknik.
– Under det här läsåret har det också gjorts en särskild satsning på att ge alla matematiklärare en grundutbildning i programmering, det har även avsatts lärarresurser som kan finnas ute vid skolor för att öka datorvanan bland lärarna, säger Maarit Enbuske.
Motiveringen lyder:
”Skolhuvudmannens ansats att koppla det systematiska kvalitetsarbetet med de digitala utvecklingsfrågorna har bidragit till både struktur och progression i det gemensamma lärandet. Utvecklade stödfunktioner och flera års breda delningsinsatser ger resultat. Ett arbete som fokuserar på ökad kompetens, tillgång och likvärdighet i elevernas lärmiljöer och målsmäns involvering.”
Delas ut i november
Utmärkelsen kommer att utdelas på Framtidens lärande VÄST den 14–15 november i Trollhättan. De sex skolhuvudmännen kommer också att kunna stå värdar för Guldtrappe-studiebesök för att ge andra huvudmän möjlighet att studera upplägg och erfarenheter.